Visutý most Portugalete v Bilbau známý také jako Puente de Vizcaya, Puente Bizkaia nebo Puente colgante de Portugalete je převozní most (nazývaný též “transbordér”), na kterém se platí mýtné za převoz mezi dvěma stranami zálivu.
Most byl postaven mezi roky 1887 a 1893 soukromou iniciativou a po uvedení do provozu 28. července 1893 byl prvním mostem svého typu na světě a dnes je celosvětově jedním z osmi, které ještě existují. Architektem byl Alberto de Palacio y Elissague a místní proto mostu také říkají Puente Palacio.
Visutý most Portugalete v Bilbau měří 61 metrů na výšku a dosahuje délky 160 metrů. Jde o visutý most s velkou zavěšenou kabinou, která pojme jak cestující, tak dopravní prostředky. Díky svému celosvětovému prvenství se stal předlohou pro řadu dalších mostů stejného typu, které byly postaveny v Evropě, Africe i Americe.
I dnes si visutý most Portugalete v Bilbau zachovává své prvenství. Je posledním převozním mostem tohoto typu v plném provozu na světě.
Nechybělo mu ale málo a mohlo být po něm. Během občanské války v roce 1937 příslušníci severní republikánské armády dostali rozkaz zničit všechny mosty přes záliv v Bilbau, aby zastavili postup frankistických vojsk. Byla tak stržena traverza spojující oba břehy. V roce 1941 prošel most rekonstrukcí a byl znovu uveden do provozu. Architekti tak měli možnost použít modernější a bezpečnější prvky a mechanismy a možná i díky tomu most vydržel plně funkční dodnes.
Následná rekonstrukce v roce 1999 přinesla další vylepšení, mimo jiné například instalaci výtahů na obou věžích a vyhlídkovou lávku na horní traverze s cílem přilákat turisty.
Visutý most Portugalete v Bilbau je v provozu 24 hodin denně, 365 dní v roce. Díky němu je možné ušetřit 20 kilometrů, které by jinak bylo nutné absolvovat po silnici.
Uznání si most vysloužil od UNESCO, když byl v roce 2006 zapsán na seznam kulturního dědictví.
Jak most vypadá a jakou měl historii vám přiblíží krátký dokument:
Další cestovatelské články si můžete přečíst tady.