Jak už jsme psali v jiném článku, španělská vánoční loterie je obrovský fenomén s velkou tradicí a neodmyslitelně patří každoročně k vánočním svátkům ve Španělsku. Losy si Španělé můžou kupovat už od léta a protože se losuje vždy 22. prosince, řada rodin si pod stromeček nadělí tzv. “gordo”, které na jeden los (tzv. “décimo”) dělá 400.000 EUR (přibližně 10 milionů CZK). Celkem se ale mezi tisíce vylosovaných šťastlivců rozdělí desítky milionů EUR v dalších pořadích. Přitom cena losu je 20 EUR.
Protože loterijní společnost zveřejní, kde byly vítězné losy prodané, všechny televizní stanice vyšlou své štáby do jednotlivých prodejních míst, kde už probíhají bujaré oslavy novopečených boháčů. Většinou jsou to místní z dané čtvrti, kteří každoročně kupují los ve své oblíbené prodejně a vždy před Vánocemi s očekáváním sledují přímý přenos z losování. Nejslavnější prodejnou je Doña Manolita, kde v minulosti velmi často padlo ono ”gordo” (více zde).
Součástí fenoménu španělské vánoční loterie jsou i neodmyslitelné reklamy, do kterých loterijní společnost neváhá investovat astronomické částky. Kompletní verze reklamního spotu může mít 10-20 minut a vždy jde o dojemný vánoční příběh plný lidské sounáležitosti. Spoty jsou pak pro televizní vysílání zkracovány do klasických reklamních metráží.
Reklamní spot na španělskou vánoční loterii pro rok 2021 přišel s mottem: “Sdílejme štěstí s těmi, se kterými sdílíme život.”
Spot z roku 2020 s mottem: “Sdílet jako vždy. Sdílet jako nikdy.” mapuje bohatou historii retrospektivními příběhy z různých dob a ukazuje, že vánoční loterie byla pro Španěly často symbolem stesku po domově nebo gestem poděkování.
Motto roku 2019 “Když sdílíš los, sdílíš mnohem víc.” ukazuje, že vánoční loterie může obnovovat zpřetrhané či komplikované vztahy v rodině, pomáhat porozumění mezi generacemi nebo dát naději nemocnému člověku.
Znáte film Na Hromnice o den více? V reklamě z roku 2018 se stejným způsobem pořád dokola opakuje den losování vánoční loterie jednomu nevrlému pánovi, dokud neudělá tu správnou věc.
Reklamní spot z roku 2017 patří mezi mé favority, vypráví příběh mimozemšťanky, která se ocitne ve vánočním Madridu den před losováním loterie a potká okouzlujícího Španěla. Příběh o tom, že i malé “věci” mohou mít hodnotu zlata.
Ale ta alespoň pro mě nejkrásnější reklama na vánoční loterii je z roku 2016. Je o babičce, která si splete den, v televizi zahlédne reportáž z losování v jiném roce a myslí si, že vyhrála. Tak to běží povědět celé vesnici a oni, i když vědí, že tomu tak není, nemají to srdce, ji o tu radost připravit… Tak se odehraje toto:
Španělská vánoční loterie je prostě fenomén, který nikoho nenechá chladným.